جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
پکن در حال برنامه‌ریزی نشست میان ایران و کشورهای شورای همکاری

پکن در حال برنامه‌ریزی نشست میان ایران و کشورهای شورای همکاری است

یک روزنامه آمریکایی خبر داد که پکن در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری نشست عالی رتبه میان سران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با ایران در چین است.
13970530000383_Test_PhotoN

به گزارش پایگاه خبری طالشوند به نقل از فارس، در نشست پیشین سران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با «شی جین‌پینگ» رئیس جمهور چین که در ماه دسامبر گذشته در ریاض برگزار شد، رئیس جمهور چین پیشنهاد بی‌سابقه‌ای را مطرح می‌کند.

به گزارش روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال»، رئیس جمهور چین پیشنهاد داد که نشست سطح بالایی میان سران کشورهای حاشیه خلیح فارس و مقامات ایران طی سال 2023 در پکن برگزار شود.

این موضوع تنها چند روز پس از امضای توافق میان ایران و عربستان سعودی برای از سر گرفتن روابط دیپلماتیک منشر می‌شود.

روز جمعه،‌ چین میانجی‌گری توافق احیای روابط میان ایران و عربستان سعودی را که از هفت سال پیش قطع شده بود، انجام داد. افراد مطلع گفتند که برنامه ریزی برای برگزاری نشست گسترده‌تر میان سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و ایران که تا پیش از این اعلام نشده بود، همچنان در حال انجام است.

بر اساس گزارش‌ها، در نشت ماه دسامبر، سران کشورهای شش گانه شورای همکاری خلیج فارس از پیشنهاد رئیس جمهور چین برای برگزاری نشست عالی رتبه با ایران در راستای کاهش تنش‌ها استقبال کرده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی روز جمعه توافق برای احیای روابط دوجانبه را اعلام کردند. دو کشور بعد از قطعی روابط دیپلماتیک دو کشور در دی ماه ۱۳۹۴ که یکجانبه از سوی عربستان سعودی قطع شد از فروردین ۱۴۰۰ گفت‌وگوهایی را در سطح امنیتی آغاز کردند که چهار دور آن در سال گذشته برگزار شد، گفت‌وگویی که چارچوب آن به گفته فؤاد حسین وزیر خارجه عراق بین دستگاه‌های امنیتی دو کشور بوده و دور پنجم هم در نخستین روز دومین ماه سال ۱۴۰۱ برگزار شد.

 

پایان پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی فراتر رفت. لطفا یک بار دیگر کپچا را کامل کنید.