جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

فروکش کردن التهاب‌ ارزی با اقدامات بازارساز/ سوداگران ارز موفق به بالا نگهداشتن نرخ دلار نشدند

مجموعه‌ای از اقدامات بازارساز، عرضه ارز توافقی از طریق سامانه برخط بانک مرکزی و پیشنهادات کارشناسان جهت اخذ مالیات از خرید و فروش ارز و احتمال حذف یارانه خریداران ارز، سبب تخلیه اثر روانی موجود در بازار ارز و افت قیمت‌ها شد و این روند کاهشی ادامه دارد.
14010817000586_Test_PhotoN

در این مدت، دلار به‌ عنوان راهبر این بازار، سقف‌ های تاریخی قیمتی خود را پشت ‌سر گذاشته بود اما دوباره در حال برگشت به نرخ‌های دو هفته قبل خود است، ‌دلار غیر رسمی از نرخ ‌های بالای 36 هزار تومان در روزهای گذشته، عقب نشینی کرده و وارد کانال 35 هزار تومانی شده است.

 

نرخ‌ها در بازار توافقی نیز به‌عنوان بازار بنکداری بین صرافان و مرجع رسمی نرخ اسکناس ارز با حجم بالای معاملات روزانه نسبت به روزهای گذشته کاهشی بوده و در ابتدای کانال 34 هزار تومان در حال معامله است.

 

در لحظه تنظیم این گزارش، قیمت دلار توافقی 34100 تومان است و دلار غیر رسمی هم از سوی دلالان 35900 تومان قیمت‌گذاری شده است.

 

* دلایل افزایش قیمت ارز اقداماتی که موجب ریزش قیمت‌ها در بازار‌ شد

 

بسیاری از کارشناسان معتقدند، پس از یک دوره اغتشاش در کشور و شکل‌گیری نوعی ناامنی در اقتصاد، دلالان به سمت بازار ارز رفته و این بازار را با التهاب مواجه کرده‌اند.

 

همچنین ایجاد یک موج روانی و شکل‌گیری نوعی انتظارات تورمی در بازار ارز، در دو هفته گذشته سبب رکوردشکنی نرخ دلار شده بود که اقدامات بازارساز در این مدت توانست بخشی از هیجان موجود در بازار را تخلیه کند.

 

پرداخت سود به صورت ‌اسکناس در مورد حساب‌های ارزی، ایجاد سامانه معاملات برخط خرید ارز از صرافی‌ها، ارائه گواهی سکه طلا در بازار سرمایه، حذف مالیات بر سود سپرده اشخاص حقوقی از بودجه ۱۴۰۱ و کاهش فاصله نرخ ارز توافقی با نرخ ارز در بازار آزاد و کاهش رانت موجود، از جمله مهمترین دلایل افت قیمت ها در بازار ارز بوده است. البته هشدار و پیشنهاد کارشناسان در خصوص دریافت مالیات و قطع یارانه خریداران ارز در روزهای اخیر نیز در این زمینه موثر بوده است.

 

* نقش بازارساز در مهار و کاهش نرخ ارز بدون ارزپاشی

 

برخلاف دوره‌های گذشته و در سال‌های قبل، بدون ارزپاشی، ورود به موقع بازارساز به بازار توانست روند افزایشی نرخ ارز را در ابتدا کنترل و مهار کند و سپس قیمت‌ها را کاهش دهد.

 

تیم اقتصادی دولت با محوریت بانک مرکزی روز پنجشنبه از بسته‌ای مشتمل بر سه رویکرد رونمایی کرد که سامانه برخط صرافی‌ها برای فروش ارز از روز شنبه از جمله مهم ‌ترین تصمیمات بانک مرکزی در این بسته بوده است.

 

قرار گرفتن چهار بانک بزرگ کشور در کنار بازار متشکل ارزی در نهایت منجر به گسترش منابع ارزی و تسهیل دسترسی متقاضیان به ارز شد. در همین زمینه بانک مرکزی در بخشنامه‌ای ترتیبات تأمین تقاضای ارز را به‌صورت اسکناس در سرفصل مصارف خدماتی سایر (سرفصل ۲۴) به بانک‌های ملی، تجارت‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏، ملت‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏ و صادرات ابلاغ کرد.

 

اقتصادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی فراتر رفت. لطفا یک بار دیگر کپچا را کامل کنید.