- پایگاه خبری طالشوند - https://taleshvand.ir -

بخشنامه حق‌التحریر دفاتر اسناد رسمی سال ۱۴۰۳ و اعلام نرخ جدید وکالت

به گزارش پایگاه خبری طالشوند؛ بخشنامه افزایش تعرفه حق‌التحریر دفاتر اسناد رسمی ابلاغ شد.

چنانچه اسناد موضوع بند ۴ بعد از ۶ ماه از تاریخ تنظیم منجر به اقاله گردد حق‌التحریر آن باید معادل ۵۰ درصد محاسبه گردد.

ضرایب مربوط به حق‌التحریر قراردادهای خصوصی موضوع ماده ۲ قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول به‌تبع تغییر در ماخذ محاسبه، تعیین خواهد شد به نحوی که نتیجه محاسبه، معادل حق‌التحریر مندرج در کلیه ردیف‌های بند ۴ این تعرفه گردد.

در این صورت؛ سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با هماهنگی کانون سردفتران و دفتریاران نسبت به تعیین و اعمال آن در سامانه ثبت الکترونیک اسناد اقدام خواهد نمود.

الف) اسناد مالی (موضوع ماده ۱۲۳ اصلاحی قانون ثبت)

یک: اسناد رهنی با حق استرداد، ذمه و سایر اسناد مالی

دو: اسناد اجاره

سه: اسناد اموال منقول

چهار: کلیه اسناد معاملات غیرمنقول و پیش‌فروش ساختمان (طبق ارزش معاملاتی)

ب- اسناد غیرمالی (موضوع ماده ۱۲۴ اصلاحی قانون ثبت)

ج- سایر خدمات ثبتی

د- حق‌الزحمه خدمات الکترونیکی امور ثبتی

نکات:

۱. پرداخت حق‌التحریر، قیمت اوراق، قبوض اقساطی و هزینه پست، بالمناصفه بر عهده طرفین است، مگر اینکه توافق دیگری در این خصوص به عمل آمده باشد یا یک طرف عهده‌دار پرداخت تمام آن گردد.

۲. درصورتی که متعهد سند بیش از دو نفر باشند؛ به ازای هر نفر اضافه، مبلغ ۲۰۰/۰۰۰ ریال به حق‌التحریر سند اضافه می‌گردد.

۳. حق‌التحریر وکالت فروش وسایل نقلیه مطابق حق‌التحریر سند انتقال مالکیت آن می‌باشد.

۴. اسناد اشخاص بی‌بضاعت با تأیید کانون سردفتران و دفتریاران بدون دریافت حق‌التحریر، تنظیم و ثبت می‌گردد. نحوه تقسیم اسناد مزبور و چگونگی نظارت بر اجرای آن به موجب دستورالعملی است که به پیشنهاد هیأت مدیره کانون سردفتران و دفتریاران مرکز؛ به تصویب رئیس سازمان ثبت خواهد رسید.

۵. هزینه صدور اجرائیه، مقطوع بوده و دریافت هرگونه وجهی بابت نسخ، تعداد متعهدین و اوراق اضافه ممنوع است.

۶. جهت ایجاد تعادل در فعالیت و حق التحریر دریافتی دفاتر اسناد رسمی، سقف سالانه حق التحریر دریافتی هر دفترخانه معادل دو برابر میانگین درآمد دفاتر حوزه ثبتی مربوطه در سال قبل خواهد بود.

۷. دفاتر اسناد رسمی کلیه مبالغ موضوع این تعرفه را از طریق شبکه بانکی و به‌وسیله سامانه پرداخت الکترونیکی (مستقر در دفترخانه) دریافت می‌نمایند.

۸. تعرفه اسناد یا خدمات ثبتی که در آینده ارائه می‌گردد با پیشنهاد اداره کل امور استاد و سردفتران و تأیید رئیس سازمان ثبت تعیین و ابلاغ می‌گردد.

انتهای پیام/