جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

تسهیلات ویژه‌ برای جوانان بخش کشاورزی در سال 1402

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه بنا داریم در سال 1402 میانگین سنی فعالان بخش کشاورزی را به کمتر از 45 سال بیاوریم، گفت: برای حمایت از این تصمیم به جوانان زیر 40 سال فعال در این حوزه تسهیلات ویژه‌ای داده می‌شود.
14010312000838_Test_PhotoN

به گزارش پایگاه خبری طالشوند به نقل از فارس، ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌امروز سید جواد ساداتی‌نژاد در نخستین کنگره ملی کشاورزان جوان، با بیان اینکه متوسط سن کشاورزان در کشور 53 سال است و تلاش می‌شود تا این میانگین سنی به زیر 45 سال بیاید، گفت: در این راستا تسهیلات ویژه‌ای به کشاورزان زیر 40 سال داده خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه این تسهیلات تا پایان فروردین ماه تصویب می‌شود، گفت: قرار است تسهیلات بانکی ویژه و با درصد سود کمتری به فعالان جوان این حوزه پرداخت شود.

ساداتی نژاد افزود: همچنین از کشاورزان هنرستانی هم حمایت‌هایی خواهیم کرد و از آنجایی که سن اینها پایین است به کاهش میانگین سنی فعالان بخش کشاورزی کمک خواهد کرد.

وی افزود: در سال 1402 تلاش خواهیم کرد تا تولیدات کشاورزی هنرستانی‌ها را خرید تضمینی مناسب‌تری داشته باشیم.

وزیر جهاد کشاورزی به راه‌اندازی صندوق حمایت توسعه عشایر در سال 1402 اشاره کرد و گفت: بنیاد کشاورزان هم سال آینده تاسیس می‌شود و از این طریق حمایت‌های خود را از بخش کشاورزی و عشایری افزایش می‌دهیم.

ساداتی نژاد در ادامه افزود: غذا در دنیای امروز بسیار حائز اهمیت است و یک قدرت محسوب می‌شود. از این رو رقابت زیادی بین کشورها برای تحصیل غذا صورت گرفته است. بدین منظور در کشور ما هم نگاه به کشاورزی راهبردی است و کشاورزی سنتی را آرام آرام کنار می‌گذاریم و این تنها راهکار ما برای حفظ جوانان در این حوزه است.

وی با بیان اینکه برای افزایش تولید و بهره‌وری در بخش کشاورزی نیازمند به علوم و فناوری جدید است، اظهار داشت: برای اجرای این تکنولوژی در بخش کشاورزی هم نیاز به جوانان تحصیل‌کرده است.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در سال 1401، 280 شرکت دانش‌بنیان و 6 دهکده نوآوری تاسیس شد و سال آینده اینها توسعه خواهد یافت.

* تغییر سیاست خرید تضمینی کشاورزی

در ادامه این مراسم محمدجواد عسکری با اشاره به تغییر سیاست خرید تضمینی در کشور گفت: با راه‌اندازی شورای قیمت‌گذاری، تصمیم‌گیری‌ها در این بخش از پایین به بالاست؛ یعنی خود کشاورزان هم در این شورا حضور دارند و در تصمیم‌ها دخالت دارند و این به مطلوب بودن نرخ خرید تضمینی برای کشاورزان کمک می‌کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، افزود: متأسفانه در گذشته تصمیم‌گیری‌ها طوری بود که مصوبات انجام می‌شد و به کشاورزان ابلاغ می‌کردند که بعضا باعث نارضایتی می‌شد.

عسکری با بیان اینکه اشتغال در بخش کشاورزی 35 درصد بیش‌تر از بخش صنعت است، گفت: توجه به این حوزه از طریق توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی و تسهیل صادرات کشاورزی کمک خواهد کرد.

وی افزود: برخی مشکلات کشاورزان از نظر بیمه مشکلات کم‌آبی و فقیر بودن خاک باید اصلاح شود.

* مشکلات کشاورزی از نگاه کشاورزان

در ادامه این مراسم برخی از برگزیده‌های بخش کشاورزی به ارائه مشکلات این حوزه پرداختند. عباس سلطانی، یک مرغدار نمونه از همدان، گفت: افزایش قیمت‌ها و تأمین نهاده مشکل بزرگ تولیدکنندگان است. از سوی دیگر صنایع تبدیلی و تکمیلی کشور با میزان تولیدات در این حوزه همخوانی ندارد.

این مرغدار نمونه همدانی افزود: در صنعت دیپلماسی هم ضعف‌هایی وجود دارد و صادرات در این حوزه با موانعی همراه است.

وی همچنین گفت: در بخش کشاورزی هم باید به کاهش مصرف آب و افزایش بهره‌وری توجه بیشتری کرد.

سلطانی در پایان پیشنهاد داد که قیمت‌های محصولات کشاورزی متناسب با هزینه‌های آنها تعیین شود و خرید تضمینی صورت گیرد و همچنین برنامه‌ریزی‌های تولید به‌ویژه در حوزه مرغداری بر اساس مصرف انجام گیرد. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی فراتر رفت. لطفا یک بار دیگر کپچا را کامل کنید.