جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

توافق تاریخی در کنفرانس تنوع زیستی سازمان ملل

در نشست سازمان ملل با هدف حفاظت از تنوع زیستی، شرکت‌کنندگان بر سر توافق‌نامه‌ای جدید به تفاهم رسیدند و حدود ۲۰۰ کشور متعهد شدند که دست‌کم ۳۰ درصد از اراضی خشکی و اقیانوس‌ها را تا سال ۲۰۳۰ میلادی تحت حفاظت قرار دهند.
-محیط-زیست-e1591182472723

به گزارش خبرگزاری طالشوند، این توافق یک روز قبل از پایان کنفرانس تنوع زیستی سازمان ملل متحد یا COP15 در شهر مونترالِ کانادا صورت گرفت.

پس از مذاکرات فشرده که دو هفته به طول انجامید، شرکت‌کنندگان در اجلاس جهانی تنوع زیستیِ مونترال، در مورد بیانیه نهایی به توافق رسیدند.

طبق این اعلامیه حدود ۲۰۰ کشور جهان هدفی مشترک را تعیین کرده و پایبندی به آن را متعهد شدند. این هدف شامل حفاظت از دستکم ۳۰ درصد از اراضی خشکی و اقیانوس‌های جهان تا سال ۲۰۳۰ است.

این کشورها همچنین اعلام آمادگی کردند تا برای حفاظت از تنوع زیستی بودجه بیشتری را اختصاص دهند.

کشورهای ثروتمند متعهد شده‌اند تا رسیدن به این هدف کشورهای فقیر و در حال توسعه را از نظر مالی تأمین کنند. در این راستا کشورهای ثروتمند باید تا سال ۲۰۵۰ سالانه حدود ۲۰ میلیارد دلار به کشورهای فقیر کمک کنند.

بر اساس چارچوب مشترک تعیین شده همچنین با افزایش بودجه  به ویژه برای کشورهای در حال توسعه و کشورهای جزیره‌ای کوچک برای پروژه‌هایی به منظور جلوگیری از تلفات بیشتر تنوع زیستی موافقت شد.

همچنین قرار شد تا سال ۲۰۳۰ حدود ۲۰۰ میلیارد دلار از منابع عمومی و خصوصی برای این منظور در نظر گرفته شوند.

به گزارش دویچه وله: در حال حاضر حدود ۱۷ درصد از اکوسیستم‌های خشکی و ۱۰ درصد از مناطق دریایی تحت حفاظت رسمی قرار دارند. حیات انسان روی کره زمین وابسته به تنوع زیستی در این کره است و به گفته دانشمندان و کارشناسان چنانچه روند کنونی آسیب زدن به محیط زیست و از بین بردن تنوع زیستی ادامه یابد، انقراض اکوسیستم‌ها برای همیشه و غیرقابل بازگشت خواهد بود.

پایان پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی فراتر رفت. لطفا یک بار دیگر کپچا را کامل کنید.