جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

رشد 55 درصدی ترانزیت کالا از مرزهای خراسان رضوی‌

ناظر گمرکات خراسان رضوی در مورد ترانزیت کالا از طریق خراسان گفت: ترانزیت مقصد در 8 ماه 1.3 میلیون تن کالا بوده که نسبت به سال قبل 55 درصد رشد داشته است.
14010204000536_Test_PhotoN

جواد جعفری : استان خراسان رضوی چهار مرز بازرگانی در سرخس، باجگیران،‌ دوغارون‌ و لطف‌آباد دارد که در دوغارون با کشور افغانستان و سرخس و لطف‌آباد و باجگیران با ترکمنستان مرز مشترک داریم.

وی افزود: صادرات از طریق گمرکات استان خراسان در 8 ماه از سال جاری 827 میلیون دلار به وزن 1.25 میلیون تن بوده است‌.

جعفری علت کاهش صادرات نسبت به سال قبل را کاهش تجارت با ‌کشور افغانستان عنوان کرد که به تدریج این مسئله در حال رفع شدن است.

ناظر گمرکات خراسان رضوی همچنین گفت: واردات ما از چهار مرز خراسان رضوی، با 428 میلیون دلار در سال جاری روبه‌رو بوده که نسبت به سال قبل 26 درصد رشد داشته است.

وی همچنین در مورد ترانزیت کالا از طریق خراسان گفت: ترانزیت مقصد در 8 ماه 1.3 میلیون تن کالا بوده که نسبت به سال قبل 55 درصد رشد داشته است.

جعفری در مورد مهم‌ترین کالاهای وارداتی از مرزها گفت: ماشین‌آلات خط تولید، مواد اولیه، کالاهای اساسی و لوازم الکترونیک مانند موبایل مهم‌ترین کالاهای وارداتی و پسته، زعفران، محصولات فلزی، و محصولات کشاورزی نیز مهم‌ترین کالاهای صادراتی از گمرکات خراسان رضوی به شمار می‌رود.

ناظر گمرکات خراسان رضوی در مورد اینکه آیا مشکل با افغانستان حل شده است، اظهار داشت: در بحث صادرات کالا به افغانستان مشکل خاصی نداریم و فقط یک بحث عمومی است که بازار افغانستان با توجه به رفت‌وآمدهای مقامات اقتصادی بین خراسان رضوی و استان هرات افغانستان کم‌کم فعال می‌شود و رونق می‌گیرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره قاچاش سوخت از مرزهای خراسان به افغانستان، گفت: عمده سوخت به صورت ترانزیتی از خاک ایران انجام می‌شود و یا از منابع داخلی به صورت رسمی صادر می‌شود، اما اگر در مسیر ترانزیت دخل و تصرفی در محموله‌های سوختی اتفاق افتد، معمولا با تلاش کارکنان گمرک کشف می‌شود که معمولا ترکیب این کالاها عوض شده و به اسم کالای دیگر اظهار شده است، برای این کار در مبدأ و مقصد تجارت کالاهای سوختی برای آزمایش سنجش استاندارد وجود دارد.

جعفری همچنین در مورد قاچاق سوخت از طریق کوله‌بری، گفت: این نوع قاچاق عمده نیست و خرد است، بنابراین در استان خراسان رضوی با مشکل قاچاق روبه‌رو نیستیم، مرز دوغارون تحت کنترل گمرک است.

ناظر گمرکات خراسان رضوی این را هم افزود که البته خود تجار افغانستان، برخی مواد سوختی بی‌کیفیت برای کوره‌سوزی را تقاضا می‌کنند که در افغانستان آن را به عنوان سوخت وسایل نقلیه اظهار می‌کنند که این موجب مشکلات تجاری در خود کشور افغانستان شده و تجار افغانستان دچار مشکلاتی می‌شوند. در نتیجه روند تجارت و صادرات سوخت را مختل می‌کند، اما این مشکل از طرف خود تجار افغانستان به وجود می‌آید و ربطی به ایران ندارد.

اتمام پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی فراتر رفت. لطفا یک بار دیگر کپچا را کامل کنید.