جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

۱۴ کیلومتر پل در دل باتلاق؛ پروژه‌ای که برق از سر آمریکا پراند

عملیات خیبر با آزادسازی ۱۱۸۰ کیلومتر مربع از خاک ایران، نقطه عطفی در دوران دفاع مقدس بود، اما آنچه پس از این عملیات رخ داد، پل ۱۴ کیلومتری بود که در شرایطی باورنکردنی ساخته شد.
642e52fe-b799-47b6-ad8f-210317f1765a
به گزارش پایگاه خبری طالشوند به نقل از خبرگزاری فارس؛ ۴۱ سال پیش در چنین روزی، عملیات خیبر به عنوان یکی از مهم‌‎ترین عملیات‌های دوران دفاع مقدس به پایان رسید. عملیاتی که ۲۰ روز به طول انجامیده بود و هدف از عملیات عبارت بود از انهدام نیروهای سپاه سوم عراق، تأمین جزایر مجنون شمالی و جنوبی، ادامه تک از جزایر و محور طلائیه به سمت منطقة «نشوه» و الحاق به نیروهایی که از محور زید به دشمن حمله می‌کردند.در جريان عملیات خیبر، منطقه‌ای به وسعت ۱۰۰۰ کیلومتر مربع در هور، ۱۴۰ کیلومتر مربع در جزایر مجنون و ۴۰ کیلومتر مربع در طلاییه آزاد گرديد.
پس از عملیات خیبر در سال ۶۳ یگان مهندسی رزمی سپاه با مشارکت جهاد سازندگی و وزارت صنایع سنگین وقت در طرحی ابتکاری برای وصل کردن ساحل شرقی هورالهویزه به جزایر مجنون در مدت ۷۵ روز پل شناوری به طول ۱۳ کیلومتر ساختند که ساخت چنین پلی در تاریخ جنگ‌ها بی سابقه بود.
نظر آمریکایی‌ها درباره پل خیبر
این پل طولانی‌ترین پل شناور نظامی جهان با مواد جدید و پایدار در مقابل بمباران بود. خبرگزاری فرانسه در سوم فروردین ۱۳۶۳ اعلام کرد: «به گفته مسئولان دولتی امریکا، دست یافتن به پل قایقی با چنین طولی در تاریخ نظامی مدرن بی سابقه است.» از این خبر معلوم می‌شود آنها هنوز نفهمیده بودند کیفیت ساخت پل قایقی چیست.برای شناورسازی آن از مواد پلیمری استفاده شد تا در صورت حمله هوایی دشمن به سرعت قابل تعمیر و تعویض باشد و در فواصل معینی از طول پل پارکینگ و محل توپ ضد هوایی تعبیه شد و قطعات یدکی نیز در طول مسیر به پل اصلی متصل شد تا در صورت نیاز به سرعت عوض شود.
طراح پل خیبر چه‌کسی بود؟
طراحی پل، حاصل مطالعات و کار شبانه روزی شهید مهندس بهروز پورشریفی و جهادگران جهاد سازندگی خراسان و همکاری مؤثر وزارت سپاه و قرارگاه صراط المستقیم بود.در ارتباطات حتی امروز در هیچ جای دنیا سراغ نداریم که پلی شناور به طول ۱۴ کیلومتر روی آب در نیزار و باتلاق بزنند.
رزمندگان ما برای هدفشان نیاز به پشتیبانی داشتند و پل خیبر را احداث کردند و طوری ساخته شد که هر کدام از قطعات پل ۶ تن وزن را تحمل می کند و می توان ماشین و تدارکات و مهمات و نفر نفر کمکی و… جابجا کرد.پل خیبر با ۶ متر طول و ۲۵۰۰ قطعه و اسکلت اصلی آن از تیرآهن نمره ۱۴ به صورت لانه زنبوری و با استفاده از فوم ساخته شد در دوطرف پل دو بال برای اینکه تحمل بار بیشتر شود زده شد و اولین بار در کشور در ورزشگاه آزادی نمونه این پل استفاده شد و امتحانش را پس داد و بعد دستور ساخت ان توسط جهادگران داده شد.
انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *