بازرس کل گیلان تاکید کرد:

مراجع صادرکننده مجوز ساخت‌وساز در مسیر راه آهن رشت – آستارا باید پاسخگو باشند

بازرس کل گیلان در نشست نظارتی و حمایتی بررسی علل تغییر ناگهانی مسیر احداث راه آهن رشت – آستارا در منطقه حوریان که با توجه به درخواست های مکرر مردمی و شکایات واصله به سازمان بازرسی برگزار شد، با اشاره به پیشینه این طرح که به دوران قاجاریه باز می‌گردد، اظهار کرد: یکی از موهبت های نظام اسلامی و برکات انقلاب ما این بود که این طرح در این دوران به مرحله اجرا در آمده؛ البته مطالعات آن چندین سال طول کشیده است.
images(5)

 

بازرس کل گیلان در نشست نظارتی و حمایتی بررسی علل تغییر ناگهانی مسیر احداث راه آهن رشت – آستارا در منطقه حوریان که با توجه به درخواست های مکرر مردمی و شکایات واصله به سازمان بازرسی برگزار شد، با اشاره به پیشینه این طرح که به دوران قاجاریه باز می‌گردد، اظهار کرد: یکی از موهبت های نظام اسلامی و برکات انقلاب ما این بود که این طرح در این دوران به مرحله اجرا در آمده؛ البته مطالعات آن چندین سال طول کشیده است.

وی افزود: تکمیل پروژه راه آهن رشت- آستارا در حال حاضر با توجه به اهمیت ایجاد کریدور شمال – جنوب جزء اقتضائات اقتصادی کشور محسوب می شود.

بازرس کل گیلان با تاکید بر اینکه مسیر ترانزیتی مذکور، یک مسیر حیاتی و جزء ضروریات است، تصریح کرد: این مسیر در واقع کریدور شمال به جنوب کشور را به هم متصل می‌کند و نقش حیاتی در اقتصاد کشور و همچنین کشورهای هم‌جوار و حاشیه خلیج فارس دارد و یکی از کریدورهای حیاتی ما و کشورهای همسایه محسوب می‌شود.

آقایی با اشاره به اهتمام دولت به تسریع در اجرای خط ریلی رشت – آستارا و راه اندازی این کریدور بین المللی، گفت: دولت وفاق با وجود همه مشکلات اقتصادی و با توجه به پیگیری‌هایی که از دولت‌های قبلی نیز وجود داشته، اهتمام جدی در این خصوص دارد. مدیران ارشد کشوری، استانی و همچنین شهرستانی، تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا هرچه سریع‌تر این طرح عملیاتی شود و به بهره‌برداری برسد.

وی ضمن تاکید بر نقش نظارتی بازرسی کل بر تمامی پروژه های عمرانی و زیرساختی استان براساس قانون، به اعتراضات برخی از شهروندان رضوانشهری اشاره کرد و ادامه داد: در اجرای پروژه ملی مذکور بعد از ابلاغ مسیر اجرا، هرگونه ساخت و ساز و دست‌اندازی در محور مذکور ممنوع بوده است.

بازرس کل گیلان با اشاره به برخی ساخت وسازها در مسیر ریلی مذکور، اضافه کرد: اگر افرادی خودسرانه اقدام به ساخت‌وساز کرده‌اند، این خسارتی است که خودشان به خودشان وارد کرده‌اند و اگر از دستگاهی هم مجوزی دریافت کرده اند، آن دستگاه مرتکب تخلف شده و باید جبران خسارت کند و این موضوع جزء حقوق مکتسبه نیست، چون مبنای قانونی ندارد.

وی خطاب به مراجع ذی‌ربط و متولیان امر که مجوز ساخت‌وساز در مسیر خط ریلی را داده اند، خاطرنشان کرد: بدیهی است که باید پاسخ‌گو باشید. اگر ما بیاییم این مسیر را تغییر دهیم و به سمت مسیر دیگری که جزء اراضی یکپارچه کشاورزی است ببریم، منافع کشور و مردم را تحت‌الشعاع قرار داده و این موضوع تهدیدی علیه امنیت غذایی ما خواهد بود و موجب تنش اجتماعی و بدبینی مردم شده و خدمات صادقانه برخی از دستگاه ها را دچار خدشه می کند.

آقایی تاکید کرد: اعتراض‌های مردمی که مطرح می‌شود، در بسیاری موارد به ‌حق است و این موضوع با مبانی دینی ما نیز همخوانی دارد. امروز استان ما بخش عظیمی از اقتصادش بر پایه محصولات کشاورزی استوار است و تأمین‌کننده بخش قابل توجهی از برنج کشور است.

بازرس کل گیلان به شرایط اقلیمی و روستاهایی که دارای اراضی کشاورزی و شالیزاری هستند اشاره و اظهار کرد: نباید این اراضی را تغییر کاربری بدهند، چراکه این زمین‌ها تنها منبع درآمد مردم و تضمین‌کننده امنیت غذایی به‌ویژه در حوزه برنج کشور محسوب می‌شوند؛ بنابراین مهندسی و توسعه باید به‌گونه‌ای باشد که به طبیعت آسیب وارد نشود.

آقایی یادآور شد: اینکه ما به خاطر خواسته‌های چند نفر که به‌دنبال سودآوری و جمع‌آوری سرمایه هستند، بیاییم این اراضی کشاورزی را تغییر دهیم، منطبق با عدالت و انصاف نیست و سازمان بازرسی براساس قانون و صلاحیت ذاتی خود، به عنوان مرجع نظارتی، وظیفه نظارت بر حسن اجرای قوانین را دارد و لحظه ای از احقاق حق مردم کوتاه نخواهد آمد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی فراتر رفت. لطفا یک بار دیگر کپچا را کامل کنید.