جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

بیانیه مشترک نهادهای امنیت ملی ایران و هند

تاکید مشاور امنیت ملی هند و شمخانی مبنی بر تعهد ایران و هند در مبارزه با تروریسم در تمامی اشکال آن به منظور ایجاد صلح، ثبات و امنیت در منطقه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طالشوند به نقل از خبرگزاری فارس، در پایان سفر یک روزه «آجیت دوآل» مشاور امنیت ملی هند به ایران در بیانیه مشترکی که به امضای علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و همتای هندی وی رسید، دو طرف با ارزیابی تحولات جهانی، منطقه‌ای و دوجانبه بر تعهد دو کشور در مبارزه با تروریسم در تمامی اشکال و مظاهر آن به منظور ایجاد صلح، ثبات و امنیت در منطقه تأکید کردند.

در بخشی از این بیانیه که امروز دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در تهران صادر شد، دو طرف ضمن اعلام تعهد خود در افزایش همکاری‌ها به منظور مواجهه مشترک با چالش‌های منطقه‌ای و جهانی بر ضرورت بازبینی تحولات جدید و تاثیرگذار در جهان برای تقویت چندجانبه گرایی تأکید کرده‌اند.

تقویت همکاری‌ها در قالب‌های دو جانبه، منطقه‌ای و چندجانبه با هدف هم پیوستگی منطقه‌ای از جمله موارد دیگری است که در بیانیه مشترک به آن اشاره شده است.

در این بیانیه از مواصلات به عنوان یک عنصر اصلی در ادغام منطقه‌ای و رفاه جمعی یاد شده و در این رابطه بر پروژه چابهار به عنوان نماد همکاری‌های دو طرف تأکید شده است.

ضرورت ارتقای تلاش‌های مشترک با فدراسیون روسیه و سایر کشورهای ذی نفع در آسیای میانه و قفقاز با هدف ارتقای کریدورهای موجود به ویژه کریدور بین‌المللی حمل و نقل شمال-جنوب (INSTC) و دیگر مسیرهای مواصلاتی که از چابهار به عنوان کانون ترانزیت در منطقه استفاده می‌کند، از جمله رویکردهای مشترک دیگری است که در این بیانیه به آن اشاره شده است.

در بخش دیگری از بیانیه مشترک نهادهای امنیت ملی ایران و هند، طرفین نسبت به وضعیت انسانی و اقتصادی در افغانستان ابراز نگرانی کرده و از برقراری یک دولت فراگیر با مشارکت معنادار همه گروه‌ها و اقوام حمایت کردند.

تأکید بر ضرورت توسعه بیشتر روابط بین مردم دو کشور با توجه به پیوندهای عمیق فرهنگی و تاریخی دو ملت بخش دیگری از بیانیه مشترک امضا شده میان دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با آجیت دوآل مشاور امنیت ملی نخست وزیر هند است.

پایان پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی فراتر رفت. لطفا یک بار دیگر کپچا را کامل کنید.