جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

حذف‌شدن برخی هنرمندان از صندوق اعتباری هنر حقیقت ندارد/ فیک‌نیوزها دنبال ایجاد تنش میان وزارت ارشاد و هنرمندان‌ هستند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید: ما در دو سه سال اخیر برنامه‌ای داشتیم که در صندوق اعتباری هنر هم اعضاء را افزایش بدهیم و هم سطح خدمات را بالا ببریم، این خبرهای اشتباه و غلط هم جزو همان رفتارهای فیک‌نیوزی است.
1401090213582997826486884

به گزارش پایگاه خبری طالشوند به نقل از خبرگزاری تسنیم، یکی از موضوعاتی که در چند وقت اخیر باعث تنش میان هنرمندان و حتی سوءتفاهم شده، برداشت‌های غلط از صحبت‌های مسئولان حوزه فرهنگ و هنر است، همان فضایی که به‌تعبیر وزیر ارشاد، در دستانِ فیک‌نیوزهاست؛ رفتار عجیب و غریب برخی، فضای هنری را به حاشیه سوق داده و مورد انتقاد جدّی بسیاری از رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است.

از طرفی موضوع حذف برخی اعضای صندوق اعتباری هنر به میان آمد که صدای هنرمندان را درآورد. کنار پیگیری این مسائل با محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت‌وگویی داشتیم که او درباره موضوع ممنوعیت استفاده از واژه‌های لاتین (کلمات خارجی) روی کالاهای ایرانی، اعلام اسامی شورای تولید و انتشار ساترا و همچنین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران صحبت کرد.

مشروح این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید:

ما بیشترین توقع را در ایجاد همگرایی از اهالی فرهنگ و هنر داریم

* چندی است تنش‌هایی را در فضای مجازی شاهدیم که برخی از هنرمندان نکاتی دارند و حرف‌هایی ردوبدل می‌شود که گویای اختلافاتی است، شما به‌عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی چه تمهیدی دارید که این هم‌افزایی میان هنرمندان رقم بخورد تا کمتر شاهد چنین حواشی‌ای باشیم؟ چقدر تلاش کردید این قرابت و نزدیکی با هنرمندان ایجاد شود؟

ما همیشه از جامعه فرهنگی و هنری‌مان خواسته‌ایم که هم‌راستای ما با آن آمال، آرزوها، اهداف و آرمان‌های جامعه، حرکت کنند؛ در واقع همگرایی را در کشور تقویت کنند. ما از گروه‌های مرجع مثل اهالی فرهنگ و هنر بیشترین توقع را در ایجاد همگرایی داریم، مثلاً اتفاقاتی در کشور رخ می‌دهد اگر به‌نوعی در آن رویکرد منفی باشد یک لشکرکشی از طرف نیروهایی که بیرون هستند اتفاق می‌افتد برای اینکه فضای درون را تحت تأثیر قرار دهند.

در این مسائل و اتفاقات شاهدیم که برخی ناخودآگاه به همان چرخه‌ای که دیگران می‌چرخانند کمک می‌کنند اما مواردی در کشور وجود دارد می‌تواند نقطه وفاق و همدلی باشد که برخی‌ها در آن حضور ندارند. ما تلاش می‌کنیم، گفت‌و‌گوها و رفت و برگشت‌هایی داریم تا جامعه فرهنگی و هنری ما بیشترین همگرایی و حضور را در مسائلی که به منافع ملی گره می‌خورد داشته باشد.

کار، کارِ فیک‌نیوزهاست

* برخی اعتقاد دارند فاصله‌ای میان وزارت ارشاد و هنرمندان ایجاد شده است؛ بر طبل این نفاق و تشدید تنش‌ها می‌کوبند.

ما در اوایل اغتشاشات پاییز، 140 هنرمند را در مشهد دور هم جمع کردیم خیلی ابراز لطف کردند؛ در عین حال خیلی مورد هجمه هم قرار گرفتند، این جریانی است که تلاش می‌کنند با لشکرکشی‌های فیک‌نیوزی بیایند جریان هنری کشور را تحت فشار قرار بدهند و بر طبل همین نفاق و ازهم‌گسستگی به‌جای هم‌افزایی بکوبند.

ماجرای حذف عده‌ای از صندوق اعتباری هنر چیست؟

* حتی خبرهایی از حذف برخی هنرمندان از صندوق اعتباری هنر به گوش رسید که مورد انتقاد اهالی فرهنگ و هنر خصوصاً تئاتری‌ها قرار گرفت.

ما در دو سه سال اخیر برنامه‌ای داشتیم که در صندوق اعتباری هنر هم اعضاء را افزایش بدهیم و هم سطح خدمات را بالا ببریم، این خبرهای اشتباه و غلط هم جزو همان رفتارهای فیک‌نیوزی است، نه‌تنها این حذفیات اتفاق نیفتاده است بلکه در صندوق پیشکسوتان هم به درجه‌یک‌های هنری جداگانه امسال تسهیلات عمومی در حوزه مسکن و درمان ارائه می‌دهیم. هر بازیگر و هنرمندی که دچار مشکل یا بیماری می‌شود مدیر صندوق اعتباری هنر پیگیری می‌کند و اقدامات لازم را انجام می‌دهد تا مسائلی که هنرمند دارد حل بشود. بنای‌مان این است که در حوزه خدمات رسانه‌ای به اهالی فرهنگ و هنر در همه بخش‌ها کمک کنیم، توقع‌مان این است اصحاب فرهنگ و هنر پیشتاز ایجاد وفاق و همگرایی در جامعه ایرانی باشند.

* شنیده‌ایم قرار است دبیر جشنواره فیلم فجر انتخاب شود؛ آیا فرد جدید به خانه جشنواره خواهد رفت یا مجتبی امینی ابقا می‌شود؟

به‌زودی آقای خزاعی اعلام خواهد کرد نمی‌دانم به جمع‌بندی رسیده‌اند یا خیر، من فعلاً اطلاع دقیقی ندارم.

ماجرای علیرضا دبیر و دعوا با خبرنگار!

* در هفته گذشته کلیپی فضای مجازی را پُر کرد از دعوای علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی با یک خبرنگار؛ بیانیه‌ای از سمت معاونت مطبوعاتی منتشر شد اما با توجه به گستردگی این رفتارها با اصحاب رسانه فکر نمی‌کنید باید یک برخورد خیلی قاطع‌تری از سوی وزارت ارشاد با این دست رفتارهای خارج از عرف انجام شود؟

ما در وزارت ارشاد موظف به حمایت از جامعه رسانه‌ای و خبرنگاران هستیم و معتقدیم همه افراد، مسئولین و کارگزاران در مواجهه با اصحاب خبر و خبرنگاران باید با سعه صدر برخورد کنند و تحمل خودشان را بالا ببرند، خدای ناکرده دچار هیجاناتی نشوند که به روابطی که بین اصحاب رسانه، افراد و مسئولین است، آسیب بزند. من از معاونت مطبوعاتی‌ام درخواست کردم سریعاً نسبت به این مسئله واکنش نشان دهند و بررسی کنند اگر جایی ظلم و تعدی می‌شود به‌سرعت در قالب‌های حقوقی پیش‌بینی‌شده اقدام کنند.

استفاده از واژه خارجی در آگهی‌های بازرگانی تلویزیون ممنوع!

* ما شنیدیم که درج نام انگلیسی روی کالاهای ایرانی ممنوع شده است، آیا به‌جهت عضویت شما در شورای نظارت بر صداوسیما این ممنوعیت در آگهی‌های بازرگانی تلویزیون هم اتفاق خواهد افتاد؟

در بحث صیانت از زبان فارسی در این هفته چند مکاتبه مهم انجام دادیم؛ یکی با وزارت راه و شهرسازی و یکی هم با سازمان‌های هواپیمایی که در صدور بلیت‌های مربوط به مسافران هواپیما، پرواز‌های داخلی و خارجی بحث حفظ زبان و ادبیات فارسی را در دستور کارشان داشته باشند، این شکل فعلی مورد قبول ما نیست حتماً تغییرات خواهد داشت؛ هم در کالاها و هم فضای عمومی شهرها، تبلیغات شهری کار بسیار متمرکز و قوی آغاز شده است، امیدوارم در پایان 1402 شهر ما، کالاهای ما و حوزه‌های خدماتی ما رنگ‌وبوی صیانت بیشتری از زبان و ادبیات فارسی را ببینند.

به نکته درستی درباره آگهی‌های بازرگانی تلویزیون اشاره کردید؛ به دوستان سازمان صداوسیما گفتم همکاری کنند تا این روند درست پیش برود، البته همکاران ما در رسانه ملی این پشتکار و اهتمام را نشان داده‌اند؛ قبلاً نقطه‌ای وارد می‌شدند و کار را در نیمه راه رها می‌کردند اما کار خوبی آغاز شده و مستمراً ادامه پیدا کرده است، امیدوارم این روند با همکاری همه دستگاه‌ها همراه شود که فرهنگ‌سازی زبان و ادبیات فارسی می‌تواند به حفظ و احیای هویت ایران اسلامی ما کمک کند؛ چون زبان و خط فارسی جزو نمادهای اصلی هویت ایرانی و اسلامی ما به‌شمار می‌رود.

* روز گذشته نام اعضای شورای تولید و انتشار ساترا اعلام شد؛ دو نماینده ارشاد هم حضور دارند.

ما برای هماهنگی در سیاست‌های اعمالی‌مان در حوزه نمایش خانگی این حضور را داریم که ان‌شاءالله اتفاقات خوبی هم رقم خواهد خورد.

نمایشگاه کتاب تهران؛ از مشارکت 200 کتابفروشی تا حضور کشورهای خارجی

* هفته آینده سی‌وچهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلی برگزار می‌شود از جزئیات و اتفاقات امسال برای ما بگویید.

این نمایشگاه نه‌تنها بزرگترین جشنواره فرهنگی ما بلکه در منطقه به‌شمار می‌رود. پیش‌بینی حضور بین 5 تا 7 میلیون بازدیدکننده را از نمایشگاه در این فرصت 10روزه داریم. با همکاری بخش‌های مختلف، نظام یارانه‌ای خوبی برای خرید کتاب ویژه دانشجویان، اساتید و طلاب پیش‌بینی شده است، در حال گفت‌وگو با بخش‌های مختلف هستیم این چتر یارانه‌ای خرید کتاب افزایش پیدا کند. یک کار مهم اتفاق افتاده است که کتابفروشی‌ها از طریق سامانه مجازی شرکت کرده‌اند که تعداد مشارکت‌شان به 200 نفر رسیده است، این اتفاق جدید به‌شمار می‌رود؛ چرا که گاهی اوقات در بحث فروش کتاب، کتابفروش‌ها متضرر می‌شدند، این شرایط را فراهم کردیم تا از این اتفاق جلوگیری شود.

در نمایشگاه کتاب امسال بخش ویژه‌ای را برای بخش کودک و نوجوان در نظر گرفتیم. کشورهای خارجی حضور پررنگی خواهند داشت؛ سه هزار ناشر داخلی و خارجی در نمایشگاه حضور دارند و میهمان ویژه‌مان کشور تاجیکستان است. وزرای فرهنگی چند کشور در این ایام به کشورمان خواهند آمد، ملاقات‌ها، تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای همکاری را اختصاص خواهیم داد. فضای مجازی بسیار خوبی برای نمایشگاه درنظر گرفته شده است و همه امکانات را برای برگزاری یک رویداد بزرگ فرهنگی که تنها بحث کتاب نیست، فراهم کرده‌ایم و دنبال آن هستیم خانواده‌ها به‌اتفاق در این محیط پرنشاط حاضر شوند، من مطمئن هستم با پشتیبانی خوب شما اصحاب رسانه، مردم این امیدواری و احساس نشاط را بیش از گذشته احساس خواهند کرد.

نمایشگاه بین‌المللی امسال با یک وسعت کمّی و کیفی نسبت به سال گذشته برگزار می‌شود، نظام یارانه‌ای را دوبرابر کردیم، پوشش کارهای کودک و نوجوان و خانواده‌ها را افزایش دادیم و تلاش کردیم تنها یک نمایشگاه کتاب نباشد بلکه جشنواره فرهنگی بزرگی باشد که خانواده‌ها وقتی حضور پیدا می‌کنند احساس شور و شعف کنند، قرار است در این نمایشگاه برنامه‌های فرهنگی و هنری متنوعی را برگزار کنیم و بیش از 600 نشست علمی و فرهنگی هم در این نمایشگاه برگزار شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی فراتر رفت. لطفا یک بار دیگر کپچا را کامل کنید.