جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

مخالفت پایگاه میراث ملی ری با ساخت آرامستان جدید تهران کنار زندان هارون+ تصاویر

مدیر پایگاه میراث ملی ری از جانمایی آرامستان جدید پایتخت در دامنه شرقی کوه ری خبر داد و گفت: طبق توافقات انجام‌شده، قرار است آرامستان جدید تهران در دره مجاور زندان هارون ساخته شود.
1402100412274755729057254

به گزارش پایگاه خبری طالشوند به نقل از تسنیم ،قدیر افروند ، از جانمایی آرامستان تهران در دامنه شرقی کوه ری و بی‌بی شهربانو خبر داد و گفت: بر اساس توافقات انجام‌شده با اداره اوقاف شهرستان ری، آرامستان جدید پایتخت در دره مجاور زندان هارون جانمایی شده است.

وی افزود: زندان هارون کهن‌ترین بنای تاریخی استان تهران و متعلق به قرن دوم و سوم هجری و دوره عباسیان است و احداث آرامستان در مجاورت اثر تاریخی زندان هارون به‌خلاف موقعیت اثر و حریم اثر تاریخی و نیز ظرفیت گردشگری منطقه است.

مدیر پایگاه میراث ملی ری در ادامه گفت: زندان هارون نمایی سنگی با تزئینات آجری در دهانه دره‌ای نه‌چندان طولانی با برج نگهبانی تاریخی و باغات انار در منطقه پشت روستای مسگرآباد واقع شده است.

افروند تصریح کرد: این دره با دهانه‌ای باریک آغاز و تا نزدیکی جاده امام رضا(ع) کشیده شده که به‌دلیل موقعیت برجسته و قابل توجه این منطقه تاریخی، مناسب توسعه گردشگری در مسیر سفر است و در طرح ثبت جهانی شهر ری، طرح ویژه‌ای برای توسعه این منطقه ارائه شده است.

وی ادامه داد: این منطقه خاص دارای امتیازهایی از جمله موقعیت قرارگیری، باغات انار و وجود اثر شاخص است که به‌واسطه وجود جذابیت‌های بصری و راه دسترسی آسان امکان توسعه گردشگری شهرستان ری را دارد.

افروند تأکید کرد: پایگاه میراث ملی ری با توجه به وجود برنامه‌های توسعه‌ای برای گردشگری شهرستان ری اجازه احداث آرامستان و کاربری‌های این‌چنینی را در این منطقه به هیچ سازمان و نهادی نخواهد داد.

مدیر پایگاه میراث ملی ری ابراز داشت: دره شرقی کوه ری در مسیر جاده امام رضا(ع) و در مسیر تردد زائران و مسافران شرقی کشور قرار دارد و با توجه به وجود اثر شاخص تاریخی و موقعیت مناسب ظرفیت تبدیل به منطقه گردشگری تاریخی و فرهنگی بسیار جذاب را دارد که در محور شرقی استان تهران بی‌سابقه و ضروری است.

افروند در پایان خاطرنشان کرد: کوه ری در هر دو دامنه شرقی و غربی دارای آثار تاریخی قابل‌توجهی است که هویت ری باستان را زنده نگه داشته است و زندان هارون نیز با شماره 408 در مورخ 1334/11/11 به ثبت ملی رسیده است که امکان ثبت جهانی این اثر نیز وجود دارد.


پایان پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی فراتر رفت. لطفا یک بار دیگر کپچا را کامل کنید.