جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

برگزاری دوره تربیت راوی نهضت جنگل

دوره تربیت راوی نهضت جنگل ویژه معلمان و مربیان در سالن ایثار رشت برگزار گردید.

به گزارش پایگاه خبری طالشوند، دوره تربیت راوی نهضت جنگل با رویکرد دینی و اعتقادی با حضور اساتید، فرهنگیان و مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی استان گیلان حجت الاسلام مهدوی، در سالن اجتماعات ایثار رشت برگزار شد.

طی این نشست؛ از رشادت ها، تاریخچه ی زندگی میرزا کوچک خان جنگلی، اهمیت و گسترش فرهنگ و مکتب میرزا نکاتی ذکر شد. همچنین درباره تلاش ها و اهتمام وی در جلوگیری از بروز قحطی ایران در گیلان در دوره قاجار به وسیله انگلیس و سایر نقش های اساسی که در حفظ و عدم تجزیه  ایران و گیلان ایفا کرد، مواردی ذکر شد.

پ.ن: شیخ یونس استاد سرایی رشتی ملقب به میرزا کوچک خان جنگلی، زاده 1259 یا 1260 ه.ش در روستای استادسرای رشت می باشد که به نسبت نام پدرش«میرزا بزرگ رشتی»، به میرزاکوچک شهرت یافت. وی 15 سال از عمر خویش را در راه مبارزه؛ 8 سال در جبهه مشروطه و 7 سال را نیز در نهضت جنگل گذراند. نهضت جنگل از بزرگترین و مهمترین نهضت های تاریخ معاصر است که بعد از مشروطه در ایران رخ داد. این نهضت توسط میرزا کوچک خان و عده ای از علمای بزرگ رشت در آغاز جنگ جهانی اول و به منظور پایان دادن به اشغال ایران رقم خورد و در این راه از هیچگونه تلاشی در جهت جلوگیری از تجزیه گیلان توسط انگلیس و روسیه تزاری دریغ نکرد و همچنین با وجود سرمایه های طبیعی و انسانی از جمله وجود پزشکانی همچون دکتر حشمت مانع بروز قحطی در گیان که توسط انگلیسی ها در ایران به وجو آمده بود، شد. همچنین به تهران و سایر شهر ها نیز منابع کمکی ارسال
می نمود.
سرانجام پس از سال ها دفاع و مبارزه با استکبار به دلیل خیانت و عدم کارآمدی برخی یاران وی، در تاریخ 11 آذر 1300 به شهادت رسید.

علی رغم تلاش ها و رشادت های آن شهید بزرگوار، رسالت هر ایرانی پیروی و ادامه دهنده این شاهراه منتهی به سرافرازی و سربلندی ملی و میهنی بوده و برخود واجب میدانیم مطیع و هوادار طریقت میرزا کوچک خانی که یکی از مفاخر ملی-اسلامی کشور است، باشیم.

 

 

 

پایان پیام/مبین مهری شکردشت

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی فراتر رفت. لطفا یک بار دیگر کپچا را کامل کنید.