جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
خانواده‌های فرزندسالار و مشکلاتی که دارند

تک‌فرزندی و سالاری کاذب

پدر و مادرها با برخی اقدامات خود، رفتارهای مخربی را در آینده‌ی فرزندان‌شان رقم می‌زنند. البته کاهش تعداد فرزندان خانواده، تک‌فرزندی، کاهش نرخ زاد و ولد و... به این موضوع دامن زده و متأسفانه اکثر پدرومادرها را مطیع خواسته‌های فرزندان کرده است.
IMG_20240407_164349_197

به گزارش پایگاه خبری طالشوند، رئیس کارگروه زنان و خانواده و عضو هیئت‌رئیسه مجمع بسیجیان شهرستان تالش در یادداشتی نوشت؛

 

پدر و مادرها با برخی اقدامات خود، رفتارهای مخربی را در آینده‌ی فرزندان‌شان رقم می‌زنند. البته کاهش تعداد فرزندان خانواده، تک‌فرزندی، کاهش نرخ زاد و ولد و… به این موضوع دامن زده و متأسفانه اکثر پدرومادرها را مطیع خواسته‌های فرزندان کرده است.

فرزندسالاری‌، معضلی است که از دید بسیاری از خانواده‌ها آنچنان هم جدی نیست؛ خانواده‌هایی که لگام زندگی را به دست کودکان‌شان می‌سپارند و اقتدار خود را زیر سؤال می‌برند.

پدیده‌ای که چند سالی است در برخی خانواده‌ها شاهد آن هستیم. در گذشته اصلا خانواده‌ها با چنین موضوعاتی درگیر نبودند اما در سال‌‌های اخیر ارتباط فرزندان و والدین دستخوش تغییرات زیادی شده است.

دیگر مثل گذشته فرزندان تابع اوامر والدین نیستند. کودکان امروزی برای رسیدن به خواسته‌شان تلاشی نمی‌کنند؛ چراکه می‌دانند والدین آنها به هر قیمتی هر آنچه را بخواهند برای‌شان فراهم می‌‌کنند.

پدر و مادرها با چنین اقداماتی، رفتارهای مخربی را در آینده‌ی فرزندان‌شان رقم می‌زنند. البته کاهش تعداد فرزندان خانواده، تک‌فرزندی، کاهش نرخ زاد و ولد و… به این موضوع دامن زده و متأسفانه اکثر پدر و مادرها را مطیع خواسته‌های فرزندان کرده است.

بسیاری از پدر و مادرها با توجه به گذشته سختی که داشتند، ترجیح می‌دهند تا هر آنچه در توان دارند، برای فرزندان خود فراهم کنند اما اگر بیش از حد انتظار به‌دنبال خواسته‌های کودک باشند، نه‌تنها به او کمکی نمی‌کنند، بلکه باعث ایجاد اعتماد‌به‌نفس کاذب در فرزندشان می‌شوند.

البته پدر و مادری که سبک تربیتی‌شان براساس فرزندسالاری شکل گرفته، خودشان نیز در خانواده‌هایی پرورش پیدا کرده‌اند که به خواسته‌ها و نیازهای‌شان توجه کافی نشده؛ در واقع آنها به سبب تجربه چنین رنجی تمایل دارند تمام نیازهای فرزندان‌شان را به شکلی افراطی ارضا کنند.

فرزندسالاری نیز یکی از عوارض توجه بیش‌از‌حد به نیازهای فرزندان است که آسیب‌ها و خطراتی را برای خود فرزندان و دیگر اعضای خانواده در پی دارد.

شادی اسکندری

وکیل پایه یک دادگستری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی فراتر رفت. لطفا یک بار دیگر کپچا را کامل کنید.