جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
آتش زدن کاه و کلش

هوای دودی و اتمام کار کشاورزان/ در آستانۀ ایجاد معضل

هرساله کشاورزان بعد از برداشت و انتقال محصولات خود، به آتش زدن کاه و کلش روی می آورند که باعث ایجاد مشکلات متعدد در زمینه زیست محیطی می شود.
شاخص

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری طالشوند، هر ساله  بسیاری از کشاورزان پس از برداشت محصولات خود واتمام دوره زراعت، اقدام به آتش زدن کاه و کلش بجا مانده می کنند. طی چند سال اخیر به بهانه های مختلف از جمله کاهش قیمت و یا راحتی کار به تسریع این عمل قوت بخشیده است.

این کار نه تنها باعث آلودگی هوا و ایجاد مشکلات تنفسی و… بلکه موجب از بین رفتن بافت خاکی و کاهش نفوذ آب و افزایش فرسودگی زمین شده و  حتی احتمال سرایت آتش سوزی را افزایش می دهد.

علی رغم اهمیت بسیار فراوان آسیب هایی که آتش زدن کاه و کلش بر محیط زیست به همراه دارد، مسئولین حفاظت از محیط زیست یا سایر ارگان های مرتبط می بایست تدابیری را جهت جلوگیری از انجام این عمل که هیچگونه توجیه علمی ندارد، بیاندیشند تا منجر به ایجاد معضل نشود.

همچنین برابر ماده ۳۰ آیین نامه اجرایی قانون پسماند و ماده ۲۰ قانون هوای پاک مصوب سال ۹۶ مجلس شورای اسلامی، آتش زدن کاه و کلش بعد از برداشت ممنوع بوده و جرم محسوب می‌شود و برابر ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی، متخلفان به حبس(۶ ماه تا دو سال)یا جزای نقدی(۲۰ الی ۸۰ میلیون ریال)محکوم خواهند شد.

 

 

 

 

پایان پیام/ مبین مهری شکردشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی فراتر رفت. لطفا یک بار دیگر کپچا را کامل کنید.