جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

کارآمدی جوانان در مقابل کهنسالان

مبین مهری شکردشت، در یادداشتی تحلیلی در رابطه با کارآمدی و اهمیت جوانان در جوامع امروزی نوشت....
202302251677308388048-q8fvxjo144c34t0j40uxgphl8io5vev0din55ixcww

جامعه ما جامعه جوانی است. بیشتر اعضای جامعه ما را افراد زیر 30 سال تشکیل می­دهند. بنابراین جوانان یکی از چالش های حساس جامعه بشمار می­روند. اما به رغم این واقعیت جوانان کمتر موضوع بررسی های علمی، به ویژه جامعه شناختی بوده اند و در خصوص زندگی و نحوه کار و رفاه آنان چاره اندیشی نشده است.(راسخ، 1400)موضوع مورد بحث شناخت جوانان، ظرفیت های آنان و تأثیراتی که می­توانند بر چرخة کارکرد جامعه بگذارند؛ می باشد. بعضی اوقات که سری به اداره ها و سایر اماکن رسمی جامعه می­زنیم شاهد حضور کمرنگی از جوانان و فعالیت های آنان می­شویم که می­تواند ناشی از از سلطه بی چون و چرای کهنسالان باشد که تمایلی به بهره­گیری از جوانان ندارند.

بدیهی است با توجه به موارد اشاره شده در هر جامعه سیاسی، جوانان از جمله مهم­ترین قشر‌های هر جامعه هستند که خصوصیات بی­ بدیل آن‌ها در سطح مدیریت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی نمایان است. بدین منظور بررسی حضور آن‌ها در تمام عرصه های جامعه بیش از پیش به یک امر مهم و حساس  بدیل گشته است. یکی از عوامل پیشبرد کار ها و همچنین پیشرفت تشکیلات، استخدام نیروی جوان، تازه نفس و آموزش دیده می­باشد که از طریق طی نمودن چند جلسه مهارت آموزشی می­تواند به تجربه لازم برسد و تأثیراتی چشم گیر و مثبت بر روند کاری بگذارند.

آنچه به عنوان فرایند مدیریت منابع انسانی شناخته می شود ، فرایندي است که در بر گیرنده4زیر سیستم

اصلی است ؛ استخدام ،آموزش ، نگهداري و بکار گماري موثر نیروي انسانی. )میرسپاسی ، 31 ، (1384هرکدام از این زیر سیستم ها دارای ارزش خاصی هستند که در صورت انجام صحیح و مناسب وظایف خود موجب بهبود کارایی و روان شدن فعالیت های سازمانی می­شوند. بنابراین باید  در فرایند جذب نیروی انسانی  دقت و ظرافت بسیاری بکاربرد.

 

طبق نتایج دیگر افراد سالمند در گذر زمان دچار اختلالاتی می­شوند از جمله افسردگی، اختلالات تکلم، شنوایی و…. که در روند کاری می­تواند مشکل­آفرین باشد. نتیجه حاضر که با مطالعات در خصوص ناکارآمدی کهنسالان به­عمل آمد همسو است. زیرا یکی از شایع ترین بیماری هایی که در افراد بالای 65 سال بروز می­دهد افسردگیست گه علائمی مانند؛ عدم تمرکز، احساس خستگی مداوم، بی علاقگی نسبت به انجام هرگونه فعالیت و… دارد.

بنابراین طبق نتایح بدست آمده از تحقیقات افراد با گذر زمان و افزایش سن قادر به انجام فعالیت ها نخواهند بود. همچنین کسانی که در آستانة بازنشستگی هستند باید در قسمت های مناسب با ظرفیت­های خود قرار بگیرند و جایگزینی آنان ار طریق استخدام جوانان صورت پذیرد. البته ناگفته نماند که متناسب با پیشرفت های امکانات اداری، کادر اداره ها نیز باید مهارت های لازم را فرابگیرند. امید است با جبران کمبود نیرو و جوانسازی بدنة تشکیلات به جوامع دیگر بنمایانیم که جامعة ما، جامعه ای شرقی و پیرسالار نیست.

 

پایان پیام/مبین مهری شکردشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی فراتر رفت. لطفا یک بار دیگر کپچا را کامل کنید.